Vožnja v slogu

Pozor: ženska za volanom

Dame, pozor, tole vam bo dalo krila: med povzročitelji prometnih nesreč prevladujejo glede na spol moški. Raziskave (opravljali so jih v različnih državah) so pokazale, da so moški tudi do štirikrat bolj pogosto povzročitelji prometnih nesreč kot ženske. Podatek se sicer nanaša predvsem na mlajše starostne skupine (med 18. in 24. letom ter med 24. in 34. letom), v katerih pa se – kar potrjujejo tudi številke slovenske policije za leto 2016 – skriva največ udeležencev in pozvročiteljev prometnih nesreč. Kaj še povejo številke o razmerah v Sloveniji? V letu 2016 so bile ženske krive za 26,8 % prometnih nesreč, moški pa 73,2 %.

Kje je kleč?
»Vzroke lahko iščemo že kar v naši biološki razliki, potem je seveda tu še okolje, vzgoja, skrb za potomce ... Dejstvo je, da ženske bolj odgovorno pristopijo k vožnji, bolj se držijo cestno prometnih predpisov, bolj so uvidevne do drugih udeležencev v prometu, bodisi voznikov avtomobilov, motoristov, kolesarjev, bodisi peščev. Moškim je v krvi, da se dokazujejo, tako da jih hitro kaj spodbudi k tekmovalnosti. Tip vožnje pri moških je tako bolj nasilen, sunkovit. Prej bodo vozili prehitro oziroma kršili hitrostne omejitve in pravila,« nam je pojasnil Andrej Brglez, direktor Inštituta za civilizacijo in kulturo ter inštruktor varne vožnje.

Strokovnjaki ugotavljajo tudi, da so ženske manj nagnjene k tveganim ravnanjem kot moški. K tveganim ravnanjem štejemo prehitro vožnjo, nevarna prehitevanja, še posebej pa vožnjo pod vplivom alkohola ali drog. V rehabilitacijskih programih kot dodatni kazni za voznike, ki so vozili pod vplivom alkohola ali drog, tako prevladujejo moški; teh je kar okoli 90 %, največ iz starostne skupine med 35. in 54. letom starosti (mednarodni projekt DRUID, 2011).

Zanimivo: za tečaj varne vožnje se odloči več ženskih voznic kot moških. Ženske so tudi tiste, ki pogosto moškim kupijo tečaj ob raznih obletnicah ali za rojstni dan.

Voznice pa le nismo brez greha
Ob omenjenih številkah si le ne smemo zatiskati oči, saj imamo tudi me svoje številne šibkosti. Pogosto nam jih upravičeno očitajo prav moški. Če se zgražamo, ko med čakanjem na semaforjih opazujemo, kaj vse moški v tem času počnejo v avtomobilih, se najbrž tudi nam marsikdo čudi.

Naj vrže kamen prva, ki je brez greha: lakiranje nohtov? Popoln make up od pudra do šminke? Cele zajtrkovalnice na voznikovem sedežu, hrana nemalokrat razporejena po armaturni plošči? Kofetkanje (ob kavici je super poklepetati s prijateljico, seveda ob tem še tiščimo mobilnik k ušesu)? Podpisovanje beležk, pregledovanje zvezkov? Brisanje kašic okoli ust našemu genskemu materialu, ki predsedniško sedi v zadnji vrsti? Učenje tujih jezikov ali marketinških prijemov za boljši posel ...? In spisek se ne konča tu! Saj vsaka sama zase najbolje ve. In najhuje? Da marsikaj od naštetega počnemo tudi med vožnjo, ne le ob rdeči luči.

»Za ženske je menda značilno, da lahko počnejo več stvari hkrati. Pa je to res? Morda je razlika le v tem, da razpršijo fokus. Moškim je bližje, da se poglobijo le v eno dejavnost in so zato pri tem bolj osredotočeni,« poudari Brglez. Vsekakor je osredotočenost moških na njihovo početje ena od lastnost, ki jim jo tudi me štejemo (vsaj potihoma) v dobro. Ker v prometu vsak trenutek obstajajo tveganja za nesrečo, bi se vsi resnično morali posvetiti le vožnji in se upreti vsakršnim skušnjavam, ki motijo našo zbranost.

Slika se spreminja
Kaj opaža stroka in kako se lotevajo sprememb? Psihologinja Mateja Markl iz Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa odgovarja: »Ženske na splošno veljajo za bolj strpne v prometu in tudi za tiste, ki bolj spoštujejo prometna pravila in manj tvegano ravnajo. Neke splošne ocene kažejo, da se določena vedenja pri voznicah pri nas povečujejo žal tudi v negativni smeri, na primer kršitve v zvezi z uporabo mobilnih telefonov, prehitro vožnjo in tudi vožnjo pod vplivom alkohola. Posamezna sporočila v oglasih, ki jih pripravlja Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, so zato usmerjena v konkretne ciljne skupine. Ko gre za nevarnost uporabe mobilnih telefonov, ciljamo tudi na mlada dekleta. Pri nevarnosti vožnje pod vplivom alkohola nagovarjamo bolj mlade fante, pri hitrosti pa voznike moškega spola nasploh. Pripravljena so bila tudi gradiva, namenjena predvsem mladim prek socialnih omrežij (Zoki Car modruje), sodelujemo pa tudi s pevcem Zlatkom.«

Kje nastopi največja razlika?
Največ povzročiteljev nesreč prihaja iz dveh skrajnih starostnih skupin – gre za mlade in stare voznike. Po eni strani sta tako izpostavljeni starostni skupini med 18. in 24. ter med 24. in 34. letom (AVP, 2016); predvsem so to vozniki osebnih avtomobilov. Mladi od 18. do 24. leta starosti so v primerjavi s starejšimi vozniki in potniki po statističnih podatkih celo dvakrat pogosteje udeleženi v prometnih nesrečah. Tu je še druga starostna skupina, ki precej ogroža tako sebe kot druge udeležence v prometu – starejši vozniki nad 64 let.

Medtem ko najmlajši vozniki za seboj še nimajo prav veliko vozniških izkušenj, imajo starejši z leti pogojene težave, kot so upočasnjen odzivni čas, slabše zaznavanje okolice, ne vidijo in ne slišijo več kot nekoč, hitreje se prestrašijo in neprimerno odreagirajo ... Vsekakor pa bi lahko obema skupinama pripisali precenjevanje lastnih sposobnosti. Z drugimi besedami – sebe in svojih vozniških sposobnosti ne ocenjujejo dovolj kritično.

Prihodnost začnimo oblikovati pri sebi
Prav zato je pomembno, da nehamo s prstom kazati drug na drugega. Prava dama je dama tudi v vozniškem smislu. Lep in sijoč avtomobil ni njen glavni adut, temveč le dober pomočnik. Me same smo tiste, ki bomo krojile vozniško kulturo in statistiko s svojim odgovornim udejstvovanjem v prometu. Zato naj bosta letošnja glavna »modna trenda« varna vožnja in prijazno obnašanje do drugih udeležencev v prometu.

							*Vir: Zbrane podatke različnih raziskav sta posredovali Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa in Sektor za odnose z javnostmi Policije.