Vožnja v slogu

O čem razmišljaš?

Ko voziš, seveda! Kaj vse odvrača tvojo pozornost od dogajanja na cesti?

Enoznačnega odgovora ni, vsakdo od nas ima svoj(e) odgovor(e). Zakaj je tako, nam je pojasnila doc. dr. Sara Tement, psihologinja, ki se ukvarja tudi z vedenjem udeležencev v prometu. »Vsakdo od nas ima subjektivno lestvico, kaj je zanj bolj ali manj moteče. Nekoga telefon sploh ne zmoti, koga drugega moti že misel, da se telefon nahaja avtomobilu. Če je nekdo na primer samski, bo lepotica v sosednjem avtomobilu bolj pritegnila njegovo pozornost in ga odtegnila od dogajanja v prometu. Najbolj nas zmoti tisto, kar nam je v danem trenutku pomembnejše.« Kot dodaja dr. Tementova, raziskave kažejo, »da so ekstrovertirane osebe bolj dovzetne za motnje telefona, saj čutijo večjo potrebo, da se oglasijo. Socialni stik jim je zelo pomemben in zaradi tega se prej odzovejo na klic. Večje razlike so se pokazale po osebnostnih lastnostih kot po spolu. In kot sem že omenila, vsaka oseba ima svojo subjektivno lestvico, na kakšne motnje je bolj občutljiva.«

Veš, kaj je »mindful driving«?

»Mindfulness« ali čuječnost je pojem, ki ga poznamo predvsem iz budistične tradicije meditacij. Pomeni biti tukaj in zdaj; povsem zavedati se sedanjega trenutka na več ravneh: telesno in miselno. Tudi v prometu se uveljavlja izraz »mindful driving« ali čuječa vožnja. Princip je enak: biti prisoten. Prvo pravilo je prenehati z več opravili hkrati in se posvetiti le enemu – vožnji. Spremljajmo, kaj se dogaja z nami med vožnjo, kaj v avtomobilu in zunaj njega. Tudi če vemo, da nas čaka po koncu vožnje neko opravilo, ga znamo odmisliti.

»Če nimaš razvite te čuječnosti, boš zelo hitro pograbil misel, ki se bo v nekem trenutku porodila. Posvetil ji boš pozornost in jo razvijal naprej, ne boš pa več tako osredotočen na samo vožnjo in promet. Motnja lahko prihaja od zunaj ali od znotraj. Miselni procesi so podobni, vseeno je, ali nas zmoti telefon ali premlevamo, kaj vse nas še čaka tisti dan. Recimo, da smo med vožnjo pri neki skrbi, ki nas čaka, ko bomo prispeli na cilj. Mi to razburjenje že med vožnjo doživljamo. Velik del raziskav je namenjenih raziskovanju pozornosti in motnje med vožnjo. Telefon odvrne pozornost in je dejavnik za tveganje. Ni pa edini. Sprva so predvidevali, da je to motorična motnja, ker moraš z eno roko spustiti telefon, da se lahko oglasiš. Zadnje raziskave kažejo, da sploh ni problem motorična motnja, temveč motnja kognitivnih procesov. Pozoren si na sogovornika, ne pa na vožnjo. Tako da prostoročno telefoniranje ni rešitev,« pove sogovornica.

 

 

 

Ko sedeš v avtomobil, se pripravi na vožnjo. Prenehaj z vsemi drugimi opravili, ki ne zadevajo vožnje, ugasni radio, telefon, nekajkrat globoko vdihni in izdihni. Zaženi avto in nekaj trenutkov opazuj, kje se nahajaš, kaj vidiš, kakšni zvoki te obkrožajo, kaj čutiš, kakšne misli se ti podijo po glavi, in jih preusmeri na varno vožnjo in pot, kamor si namenjena. Tvoj edini svet je zdaj kabina vozila in svet zunaj, kjer se odvija promet, kamor se boš vsak trenutek vključila.

 

 

Soustvarjaj pozitivno okolje: tudi če se kdo vrine pred tvoje vozilo ali se ne ravna po pravilih, pospremi to z dobrimi željami in mu zaželi v mislih srečno in varno pot. Ustavi pred prehodom za pešce pogosteje kot sicer in pomagaj soudeleženim v prometu, vzpostavi očesni kontakt, nasmehni se. Opazila boš, da se ljudje odzivajo na pozitivne pobude in dejanja pozitivno. Zaradi tega se boš počutila bolje in boš med vožnjo bolj sproščena.

 

 

Ti misli uhajajo drugam? Te je kdo razjezil na cesti? Bereš reklamne plakate ob cesti? Sprejmi kakršnokoli čustvo brez obsojanja – tam pač je, kot se je pojavilo, bo tudi odšlo. Prav tako »pokliči« nazaj svoje misli in jih usmeri na prvotno nalogo: na vožnjo. Vsi ti moteči dejavniki te odmaknejo od čuječe vožnje. Vendar se s tem ne obremenjuj, to je pač običajno. Tako kot natreniraš mišice, tako se da natrenirati tudi čuječnost. Vedno manj te bo karkoli zmotilo in vedno krajši bodo ti časi, preden se boš spet popolnoma osredotočila le na vožnjo. Vedno je lažje reči kot storiti, ampak ne obupaj: čuječnost izostri čute, koncentracijo, lažje upravljamo svoje misli - to pa pride prav na vseh področjih našega življenja. Torej, bodi prisotna.

 

 

Ženske se še dobro spomnimo revolucionarnega odkritja na področju spodnjega perila: čudežni modrček, Wonderbra, je okitil Evo Herzigovo, ki je pristala na reklamnih panojih. Moškim je kradla pozornost med vožnjo do te mere, da so v Veliki Britaniji prepovedali kampanjo že po nekaj dneh. Razlog? Preveliko število prometnih nesreč v bližini panojev z omenjeno lepotico. In še osebna izkušnja, kako je avtorica tega besedila svojega zobozdravnika zaradi izbruha smeha pošteno ugriznila v prst: prav ta vesten možak, pedanten kot najbolje plačani švicarski urar, mi je med popravljanjem zoba skrušeno povedal, da je razbil svoj čisto novi jekleni ponos. Ker je buljil v Evino oprsje. Ženi je rekel, da mu je pred avto skočila srna. Ampak on živi v središču Ljubljane ...